onewayticketasia.blogg.se

Men en enkelbiljett i våra händer beger vi oss till Asien och vårat hittills största äventyr. Följ oss vettja :)

Living the dream

Kategori: Allmänt

Efter lite förseningar och annat krångel så landade vi äntligen i Christchurch. Spenderade första natten på flygplatsen och klev sedan ut i något som kändes exakt som Sverige. Lite kyligt med en sån otroligt frisk luft, vilket vi inte känt av på över ett år. Började med att hämta ut vårt nuvarande hem och åkte in till Christchurch, spenderade dagen med att fixa allt vi behövde och gjorde lite sightseeing i staden.

Dagen efter började resan på riktigt och med kartan i högsta hugg begav vi oss söder ut. Även jag körde bil för första gången sen vi lämnade Sverige. Redan första dagen kunde vi konstatera att Nya Zeeland är ett land som vi aldrig kommer få nog av. Jag kan inte sluta le på när jag tänker på vad mycket vi har framför oss.

Under dagen tog vi oss ut på småvägar och såg jätte fina delar av landsbygden. En mjukstart kan jag väl säga när jag visste vad som väntade oss. Andra dagens resa avslutade vi i en liten stad som heter Ashburton. Vi frågade där en man om tips vart det var bäst att parkera över natten och det visade sig att han och hans fru ägde ett hotell, där de lät oss stå på hans parkering. Dom bjöd även in oss i deras hus, där de bjöd på öl och gav oss massa tips på vart vi måste åka. Vad behöver vi en guidebok till? :) Morgonen därpå fick vi även låna deras dusch, vilket var väldigt skönt och välbehövligt efter 3 dagar...det tackar vi de hjärtligt för. 

Dag tre styrde vi verkligen mot fantastiska vyer och landskap, det finaste vi skådat. Fast jag förväntar mig att jag alltid kommer tycka och säga det här i Nya Zeeland. Jag överdriver inte om jag säger att det runt varje hörn väntar något fantastisk som gör att man aldrig slutar förundras över detta land. Bland annat kom vi till platser där en liten del av sagan om ringen spelats in. Bilfärden tog oss en 30 min extra för att vi inte kunde sluta stanna och ta kort på allt vackert. 
På vägen tillbaka bestämde vi oss för att campa vid en sjö som ett annat par rekomenderat oss om. De hade även massa fler rekommendationer att dela med sig av. Helt otroligt vad folk är hjälpsamma och trevliga.De paret bjöd oss även på lite lunch. Där vi kampande under natten fanns det varken internet eller telefon teckning, världens mysigaste lilla by, lugnet själv.

Dagen därpå ställde vi klockan på 6.30. Tro det eller ej, men vi var de första uppe på campingen vilket verkligen inte hör till vanligheterna ;) Då styrde vi tillbaka genom bergen mot soluppgången och jag kan inte sätta ord på vad magiskt det var. Vet inte ur något skulle kunna skulle kunna toppa det här! Under dagen tog vi det ganska lugnt, stannade vid en mysig sjö och tog vara på solen och sedan tog vi oss till Mount Cook, ett av alla berömda berg här. Därefter bestämde vi oss för att campa längs den finaste sjön vi någonsin skådat, grön och blåfärgad. Trodde inte att såna sjöar existerade förutom på bild.
Och jag måste erkänna att än så länge är det en charm att bo så litet och mysigt som vi gör: Stå och laga mat på en liten kokplatta. Stanna vart vi vill och åka precis vart vi känner för. Det här är väl livet om jag får säga det själv.

Idag passerade vi även 100mil sträcket, och många mer blir det! 

Hoppas att allt är bra med er där hemma, vi saknar och tänker på er mycket! Vi uppdaterar er så fort vi får intenet igen. 

Massor av kärlek från oss 

P.s. Kunde inte ladda upp bilder på bloggen.. Så dom ligger uppe på simons Facebook istället!

Kommentarer

  • Mamma Camilla säger:

    Älskade dotter och svärson,

    Vad roligt och underbart ni har det :=) Så härligt att få ta del av ert äventyr i detta fina och vackra land.

    Kör försiktigt och ta mycket kort!

    Kramar i massor

    P.S Björn hälsar så gott.

    2014-03-10 | 20:35:24
  • Jennifer säger:

    Ja vi kan verkligen inte klaga! Ja men såklart! :) Simon kör försiktigt och jag läser kartan ;) lugnast så! Och kort det lovar jag att vi inte kommer ha för lite av!

    Ta hand om er och hälsa tillbaka till Björn :)

    Älskar dig mamsen! <3

    2014-03-12 | 03:31:52

Kommentera inlägget här: