onewayticketasia.blogg.se

Men en enkelbiljett i våra händer beger vi oss till Asien och vårat hittills största äventyr. Följ oss vettja :)

Pokhara -- Bandipur -- Katmandu

Kategori: Allmänt

Hej på er!

Sedan vi skrev sist har vi tagit oss till Katmandu, som är vårat sista stopp i Nepal, innan vi återvänder till Indien.  På vägen hit passade vi på att stanna till i en jätte mysig liten bergsby i några dagar, Bandipur. Som sagt, en mysig och lugn by med nästan inga turister. Vi strosade bara runt, åt god mat och unnade oss. På den lilla huvudgatan kunde man faktiskt få en känsla av de gamla gatorna i Italien.

Det blev några fler nätter än vad vi trodde i Pohkara, men vi trivdes så fint och bodde på ett så himla bra ställe. Tro det eller ej, lite vemodigt var det att åka därifrån. Under vår tid där insåg vi att Nepal är ett av det vackraste landet vi varit i. Det krävdes inte mycket för att övertyga oss, efter tre dagar av trekking var vi förälskade.

Under vår tredagars trekk fick vi se såå fantastiska landskap. Det var underbart, vid vissa delar var det svårt att sluta le för att det var så vackert. Samanlagt gick vi 3,6 mil på tre dagar upp och ner i Annapurnas bergsregion. Vi gick ifrån by till by i bergen och som högst tog vi oss till 2300meter. Vi hade ganska otur med dimma, så det var ingen idé för oss att ta oss till en höjd av 2500 meter för att se soluppgången, tyvärr. Men vi fick iallafall se en annan fantastisk soluppgång vid vårat första sovstopp, på 2000 m. Vi hade turen att få världens bästa och snällaste guide som tog väl hand om oss nybörjare under de tre dagarna. Själv brann han för att trekka då han gjort det väldigt mycket i hans unga år. Han visade oss bilder och berättade gärna om hans egna trekkar. Tre dagar var perfekt för oss att börja med, men jag tvekar inte på att vi kommer göra om det(och kanske tillochmed längre) om vi får chansen. Sista sträckan var överlägset den jobbigaste, fyra timmar bara nedför och den mesta delen bestod av trappor.. Ja, det tog nog minst tre dagar innan träningsvärken i benen började släppa!

De resterande dagarna tog vi det mest bara lugnt. Vi skulle testa på ridning en av dagarna för de sa att man skulle få komma upp i bergen och det lät ju riktig bra. Men efter 30 min på en trafikerad asfaltväg och när hästarna vägrade att gå utan att de blev dragna valde vi att hoppa av och gå själva tillbaka. Men men, några dagar senare valde vi att testa på rafting vilket istället var väldigt roligt! Dock kunde det för våran del ha varit lite mer strömt, men det var en bra första gång. Vi får testa på det någon annanstans, längre fram på våran resa kanske.

Tre dagar har vi nu spenderat i Katmandu, varav två enbart har bestott av massa shopping. Vi har endast några gram till godo, när vi ska väga in våra väskor på flygplatsen i Katamandu, så vi får väl se hur det går! Så idag passade vi på att gör lite sightseeing, såg massa fina tempel och mysiga områden här i Katmandu! En otroligt vacker stad.

Imorgon fortsätter vi mot Delhi och där väntar oss en alldeles för lång tågresa mot Mumbay som mot vår förfaran plötsligt "blev längre" igår. Vi hade räknat med 17h men när vi dubbelkollade biljetten fick vi se att det det var fem timmar längre.. 22h på ett tåg, YEY! Men vi blev på väldigt mycket bättre humör när Sherry skrev att Ravi, deras cahufför, kunde komma och hämta oss i Mumbay, lycka!!!! Då slipper vi ta ännu ett tåg på fem timmar från Mombay till Pune, räddande ängel :)