onewayticketasia.blogg.se

Men en enkelbiljett i våra händer beger vi oss till Asien och vårat hittills största äventyr. Följ oss vettja :)

Finally -- Pune

Heej på er!

Ojoj vad vi har det bra, njuter till fullo av livet just nu! Efter en 22 timmars lång tågresa, som gick hyfsat bra ändå, med tillräckligt många serier att titta på och möjligheten att sträcka på benen, var vi framme i Bombay. Sen avslutade vi med en 4 timmars sittning (frukost + lunch) på mc'donalds i väntan på Ravi, deras chaufför. Han var någon timme sen, men vad gjorde det, vi var överlyckliga ändå, vi slapp ännu ett tåg i Indien som hade varit en mardröm med vår packning! (JA, det ska bli väldigt skönt att kunna skicka hem hälften av alla våra grejer i Bangkok)

Väl framme i Pune var det skönt att få packa upp alla grejer och i 10 dagar framöver ha ett "hem". Så UNDERBART och vad vi väntat och sett fram emot detta. Och för min del var det fantastiskt att träffa Anders och Sherry igen, det kändes som om det var igår jag var här. Härlig känsla att vara tillbaka!

Under den senaste veckan har vi bara njutit. Bara att få sova i en skön säng med täcke, äta riktig frukost och massa god mat. Och framförallt kunna ligga i en soffa och dega! Som sagt, lagar Sherry sååå god mat och hon har till vår ära lagat oss svensk mat. Ja vad ska man säga, vi mår väldigt bra! Vi har även tagit tag i våra liv och börjat träna för första gången på 4 månader. Det var väldigt skönt och välbehövligt men vi fick såklart lida av träningsvärken i några dagar efter... Men med en pool precis utanför så blir det lite lättare att träna. Lite sol och bad efteråt så mår man hyfsat bra ändå!

I söndags fick vi även följa med på söndagsbrunch. Något som de har på varje fem stjärnigt hotell här i Pune, varje söndag. Vi har aldrig skådat så mycket mat! För 200kr fick man äta och dricka så mycket man ville, vilket vi gjorde i några timmar. De hade mat från alla möjliga ställen i världen. Jag och simon var som två små barn i en leksaks affär! En väldigt härlig söndag med andra ord.

På lördag fortsätter vi mot Bangkok och tills dess ska vi bara njuta, träna och sola. Inte många knop, men det kanske vi är värda efter 4,5 månaders resande. Det tycker iallafall vi :)

Beer-butt-chicken

TACOS :D

Puss från oss

Pokhara -- Bandipur -- Katmandu

Hej på er!

Sedan vi skrev sist har vi tagit oss till Katmandu, som är vårat sista stopp i Nepal, innan vi återvänder till Indien.  På vägen hit passade vi på att stanna till i en jätte mysig liten bergsby i några dagar, Bandipur. Som sagt, en mysig och lugn by med nästan inga turister. Vi strosade bara runt, åt god mat och unnade oss. På den lilla huvudgatan kunde man faktiskt få en känsla av de gamla gatorna i Italien.

Det blev några fler nätter än vad vi trodde i Pohkara, men vi trivdes så fint och bodde på ett så himla bra ställe. Tro det eller ej, lite vemodigt var det att åka därifrån. Under vår tid där insåg vi att Nepal är ett av det vackraste landet vi varit i. Det krävdes inte mycket för att övertyga oss, efter tre dagar av trekking var vi förälskade.

Under vår tredagars trekk fick vi se såå fantastiska landskap. Det var underbart, vid vissa delar var det svårt att sluta le för att det var så vackert. Samanlagt gick vi 3,6 mil på tre dagar upp och ner i Annapurnas bergsregion. Vi gick ifrån by till by i bergen och som högst tog vi oss till 2300meter. Vi hade ganska otur med dimma, så det var ingen idé för oss att ta oss till en höjd av 2500 meter för att se soluppgången, tyvärr. Men vi fick iallafall se en annan fantastisk soluppgång vid vårat första sovstopp, på 2000 m. Vi hade turen att få världens bästa och snällaste guide som tog väl hand om oss nybörjare under de tre dagarna. Själv brann han för att trekka då han gjort det väldigt mycket i hans unga år. Han visade oss bilder och berättade gärna om hans egna trekkar. Tre dagar var perfekt för oss att börja med, men jag tvekar inte på att vi kommer göra om det(och kanske tillochmed längre) om vi får chansen. Sista sträckan var överlägset den jobbigaste, fyra timmar bara nedför och den mesta delen bestod av trappor.. Ja, det tog nog minst tre dagar innan träningsvärken i benen började släppa!

De resterande dagarna tog vi det mest bara lugnt. Vi skulle testa på ridning en av dagarna för de sa att man skulle få komma upp i bergen och det lät ju riktig bra. Men efter 30 min på en trafikerad asfaltväg och när hästarna vägrade att gå utan att de blev dragna valde vi att hoppa av och gå själva tillbaka. Men men, några dagar senare valde vi att testa på rafting vilket istället var väldigt roligt! Dock kunde det för våran del ha varit lite mer strömt, men det var en bra första gång. Vi får testa på det någon annanstans, längre fram på våran resa kanske.

Tre dagar har vi nu spenderat i Katmandu, varav två enbart har bestott av massa shopping. Vi har endast några gram till godo, när vi ska väga in våra väskor på flygplatsen i Katamandu, så vi får väl se hur det går! Så idag passade vi på att gör lite sightseeing, såg massa fina tempel och mysiga områden här i Katmandu! En otroligt vacker stad.

Imorgon fortsätter vi mot Delhi och där väntar oss en alldeles för lång tågresa mot Mumbay som mot vår förfaran plötsligt "blev längre" igår. Vi hade räknat med 17h men när vi dubbelkollade biljetten fick vi se att det det var fem timmar längre.. 22h på ett tåg, YEY! Men vi blev på väldigt mycket bättre humör när Sherry skrev att Ravi, deras cahufför, kunde komma och hämta oss i Mumbay, lycka!!!! Då slipper vi ta ännu ett tåg på fem timmar från Mombay till Pune, räddande ängel :)

Nu ser vi båda fram emot 10 underbara dagar hos dem :D

Vi saknar er där hemma!

Puss&Kram från oss

Nepal

Kategori: Allmänt

Heeej! Fyra månader på resande fot och vi har tagit oss till vårt åttonde land, Nepal. Efter en alldeles för lång och svettig resa på 21h som bjöd på bland annat tåg och bussar utan AC, var vi glada att äntligen vara framme, i det vi trodde skulle vara, svala Nepal. Tji fick vi, det är lika varmt här! Men innan vi hamnade här har vi hunnit med en hel del. Efter en misslyckad tigersafari i Sawai styrde vi mot Agra. Där hade vi bara en natt men vi hann gott och väl se det vi var där för - den fantastiska byggnaden Taj Mahal. Tyvärr hann vi inte se den under soluppgången då vi kom så sent på natten och sen missade vi även solnedgången då vårt tåg gick för tidigt. Typiskt...Men det var magiskt ändå! Nattåget från Agra tog oss till Varanasi, vårat sista stopp i Indien för den här gången. Där hann vi med att se floden under både solned- och uppgång. Jätte fint med alla färger och alla Indier som färdats från håll och kanter för att få doppa sig och dricka av vattnet. Ja, det är fascinerande att se. Sista dagen i Varanasi var lång eftersom vi inte visste om vi skulle få plats på tåget eller inte, då vi endast köpt en plats på väntelistan...Men två timmar innan avgång fick vi veta att vi fick en "säng" i sämsta vagnen att dela på, YEY! Vi var iallafall väldigt glada att vi fick åka med, även fast det var lite trångt! Vi valde att åka till en liten stad som heter Chitwan i Nepal istället för att åka direkt till Katmandu, då ännu sex timmar i buss hade väntat oss, vilket ingen av oss kände för... Det var en kille i Varanasi som rekommenderade stället, så vi tänkte varför inte, och det blev ju bra! I Chitwan strosade vi runt och kollade på naturen, var på jeepsafari i djungeln, badade med elefanter och åkte i världens minsta träbåt i en flod och fick se vilda krokodiler. Ja lite rädda blev vi när guiden sa till Simon att hålla handen långt upp från vattnet.... Under safarin såg vi bland annat: Noshörningar, krokodiler, bisonoxe, björn och jätte fina fåglar. Sedan fortsatte vi våran färd mot Pokhara där vi för första gången på fyra månaders resa behöver en tröja på kvällen, LYCKA! Här ser vi fram emot grym trekking, så i övermorgon ger vi oss ut på en tredagars tur, där vi kommer gå från by till by och övernatta i små träkojor. Efter nästan en vecka i Nepal är vi redan förälskade i landet. Natur och landskap är fantastiskt, allt är så grönt och fint. Och det är lugnt och framförallt tyst, vilket är väldigt skönt efter ett väldigt högdjudt och stressigt Indien. Vi hoppas ni där hemma har det lika bra som oss! Saknar er alla där hemma väldigt mycket! Kram från oss