onewayticketasia.blogg.se

Men en enkelbiljett i våra händer beger vi oss till Asien och vårat hittills största äventyr. Följ oss vettja :)

Gili

Heeej igen!

Nu var det ett tag sen vi uppdaterade er, sen vi skrev sist sa har vi tagit oss till Indoesien och gilioarna. Har har vi hittat lugnet sjalv. Det ar en jatte liten o med en omkrets på 7,4 km, det finns inga motorfordon utan for att ta sig fram aker man hast och vagn eller som vi gor, hyr cyklar. Det ar regnperiod har nu sa det regnar minst en gang per dag, vilket gor att funktigheten ar jatte hog vilket leder till att varmen kan bli olidlig ibland, sa nar det blir stromavbrott over hela on och varan flakt dor vet vi inte vart vi ska ta vagen ;) men nu ska jag inte klaga på varmen! ( vet att ni dar hemma har det valdigt kallt, sa jag ska inte saga sa mycket mer )

Under varan tid har har vi bara njutit av lugnet, atit god mat och drukit massa gott :) Vi har aven testat pa fridykning, dar Niclas har jobbat forut innan han fick problem med orat som gjorde att han inte kunde forsatta dyka, tyvarr. Men han var iallafall med oss ut med baten och snorkalde runt oss, jaa, fridykning var inte riktigt min grej heller... men det var hur spannde som helst aven fast jag inte kom sa langt ner. Nu har jag iallafall testat pa det :) Simon klarde efter tva dagars fridykning na ner till 20 meter som ar malet med level 1 for fridykning, jag sjalv klara basic, ganska nojd med det ocksa :) Roligast av allt var att under varan forsta dykdag fick vi se en valhaj, vilket de aldrig sett forut! Det var sjukt haftigt. Vi har aven hunnit med att ta en svang till Lombock, den o som Gilioarna tillhör, det tog bara 15 min med bat, en harlig liten dagstur, annars har vi faktikst bara njutit av lugnet har, inte manga anstraningar fran varan sida. Helt fantastikt :) Det negativa med denna lilla ö ar att det vimlar av massa mygg, overdriver inte nar jag sager att vi anvant upp 5 myggsprejsflaskor på en vecka. Aldrig har jag fatt sa mycket myggbett!!! Annars ar denna o helt underbar ;) Ikvall ska vi ut och ata middag pa en av Mikkans och Nicklas vanners resturang, han som ager den fiskar sin egen fisk och tillagar den helt fantastikt enligt dem sa det maste vi testa innan vi aker! För imorgon ar varan sista dag innan det bar av mot Malasiya :)

Jag saknar er alla, hopppas att allt ar bra!

Puss och kram

Nagra bilder fran Singapore, har var vi upp i Marina bays skybar! En 57 vanings hog byggnad, tre jattelika skyskarpor med en bat på toppen, sjukt!

Detta var utsikten!

Korde pa hemmafest vid polen idag, har har vi varan alldeles egna rockstar Niclas! :)

Vi cyklade runt on en av dagarna, storsta delen bestod mest av sand så lite krångligt var det, behovde saklart ett vatskestopp under vagen ;)

En av vara solnedgangar i Gili, jatte fint, har sitter vi på ett berg, 72 meter over havet :)

A big WOW!!!

Heeej!

Hoppas att allt är bra där hemma och att ni inte har allt för deprimerande och kallt väder, kan ju trösta er med att det regnar och åskar här i Singapore, men brutalt varmt ändå! Så då har vi tagit oss till Singapore, efter en regning och alldeles för långsam buss till flygplatsen + en rush genom den så hann vi faktikst med flyget ;) lite magont hann man få..
Singapore, en helt fantastisk stad med allt, bara högahus, neonljus överallt, människor och aldrig har jag skådat en sån ren stad, det finns inte ens en fimp på gatan och staden luktar till och med rent! Lite skillnad från de andra länderna vi har och kommer besöka, så detta var nog lite välbehövligt för mig och simon ;)   Här har de samlat en blanding av människor så någon kultur får man dessvärre inte uppleva här, men annars är det en fantastisk stad :)

Så våra sista dagar på Sri Lanka var riktigt härliga! Vi åkte som sagt längre in i landet och besökte Ella, lite kallare men en fantastisk miljö, vi var ute och vandrade och hade det riktigt skönt i tre dagar. Sen bestämnde vi oss för att åka till havet och stranden igen, närmare mot Colombo då det var knutpunkten för att sedan skiljas åt, så efter 13h på ett tåg och buss var vi äntligen framme i vid bentota, den finaste av alla stränder som vi besökt! Det var lugnt och vi var nästan ensama på stranden, inga restauranger eller pubar efter stranden, ett väldigt bra avslut!

Den sista natten tillbringade vi i Colombo för att möta upp några kompisar från Sverige, Stefan och Freddy, vi
möttes upp på kvällen för en middag och några drinkar, delade lite resupplevelser och pratade, massa, massa :) Hoppas på att kunna möta upp dem i Filippinerna senare på våran resa.

Under våra dagar här i Singapore har vi tagit det lugnt, sett på lite olika servärdheter, strosat runt på Singapors gator, ätit god mat och druckit gott :) Har haft våra egna giuider vilket har varit perfekt! Bott fint hos Mikaelas föräldrar och äntligen fått duscha i varmvatten och underbart att få sova med ett riktigt täcke! Sista kvällen avslutades precis med tacos, som alltid hur gott som helst!

Imorgon drar vi iväg tidigt för att bege oss mot Bali och sen vidare till Gili där MIkaela och Niclas bott det senaste halvåret och sen ska vi troligtvis resa runt lite i Indonesien tillsammans :) Wiiii!

Här får ni se några bilder från Srilanka!

På unawatuna var vi på matlagningskurs, där vi fick folja med till marknaden och handla, sen lagade vi all mat tillsammans, 7 olika curryrätter fick vi ihop, hur gott som helst.

Killarna har fått tag på varsin bräda som det levde på resten av den dagen ;)

MIn snygging <3

Då vi var i Ella och vandrade, otroliga natur med fantastiska utsikter!

Saknar er där hemma!

Massor av kramar från oss :)

Forsta stopp, Srilanka

heej pe er!

Da har jag antligen hittat ett internetcafe och tid till att uppdatera er om hur det gar for oss tokstollar ute i varlden. Med stora stora leenden pa vara lappar mottes vi pa stockholms station den 28 december, forvantasfulla och nervosa fo de kommaden manderna! Resan kunde inte borjat battre da hjartat overraskade mig med en forsenad julklapp, en natt pa hotell och finmiddag, gulle :) Precis vad vi behovde da vi hade en lang resa framfor oss, efter ett dygn med flyg och buss hittade vi antligen fram till Niklas och hans flickvan Miakela plus tva andra par. Blev ingen lang dag for oss da vi missat ett helt dyng, sa med 12 timmars somn var vi pigga infor nyar. Vi borjade pa en fin strand vid namn Unawatuna dar vi vilade och at god mat och hann med en matlagningskurs, strakt med mycket god mat lagade vi. Sen forsatte vidare langre ner i landet dar vi befinner oss nu, marisa, dock har vi haft daligt vader nastan sen vi kom sa strandhang har inte varit sa jatte lockande for nagon av oss. Igar var vi valsafari och sag over tio blavalar!! vilka otroliga djur, over 30 meter langa, sa haftig upplevelse! Idag var det surfing som stod pa schemat, kom fram till att det inte var min grej, behover nig nagra dagar for att ens kunna sta pa den bradan, men Simon visade en natubegavning, han var grym!
Imorgon kommer vi forflytta oss langre in i landet for lite vandring och natur :) Eftersom vadret inte ar pa var sida sa far vi se vad srilanka har att erbjda mer an bara fina strander. Den halfte kommer vi kora ett stopp i Singapore i fyra dagar innan vi fortsatter till Indonesien med Niklas och Mikalea. I singapore ska ska vi fa bo hos Miakelas foraldrar, ser fram emot att se den staden!

"Man lar sig nagot nytt varje dag"  Ett ordsprak som passar valdigt bra for oss, men oj vilket aventyr vi har framfor oss, kan inte sluta le pa tanken att resan bara borjat! Men det ar tur att vi borjar resan med folk som gjort detta forut, for lite tips pa vagen skadar aldrig! och med tanken pa att det var Niklas som igar fick doda bamse spindeln i varat rum och fa ivag kackerlackorna fran varat badrum medans bade jag och simon stod som forstenade, haha ja detta kan minst sagt bli en spannade resa!!

Hoppas att allt ar bra med er dar hemma och att ni hade ett riktigt gott nytt ar :)

Massor av kramar fran oss