onewayticketasia.blogg.se

Men en enkelbiljett i våra händer beger vi oss till Asien och vårat hittills största äventyr. Följ oss vettja :)

Nepal

Kategori: Allmänt

Heeej! Fyra månader på resande fot och vi har tagit oss till vårt åttonde land, Nepal. Efter en alldeles för lång och svettig resa på 21h som bjöd på bland annat tåg och bussar utan AC, var vi glada att äntligen vara framme, i det vi trodde skulle vara, svala Nepal. Tji fick vi, det är lika varmt här! Men innan vi hamnade här har vi hunnit med en hel del. Efter en misslyckad tigersafari i Sawai styrde vi mot Agra. Där hade vi bara en natt men vi hann gott och väl se det vi var där för - den fantastiska byggnaden Taj Mahal. Tyvärr hann vi inte se den under soluppgången då vi kom så sent på natten och sen missade vi även solnedgången då vårt tåg gick för tidigt. Typiskt...Men det var magiskt ändå! Nattåget från Agra tog oss till Varanasi, vårat sista stopp i Indien för den här gången. Där hann vi med att se floden under både solned- och uppgång. Jätte fint med alla färger och alla Indier som färdats från håll och kanter för att få doppa sig och dricka av vattnet. Ja, det är fascinerande att se. Sista dagen i Varanasi var lång eftersom vi inte visste om vi skulle få plats på tåget eller inte, då vi endast köpt en plats på väntelistan...Men två timmar innan avgång fick vi veta att vi fick en "säng" i sämsta vagnen att dela på, YEY! Vi var iallafall väldigt glada att vi fick åka med, även fast det var lite trångt! Vi valde att åka till en liten stad som heter Chitwan i Nepal istället för att åka direkt till Katmandu, då ännu sex timmar i buss hade väntat oss, vilket ingen av oss kände för... Det var en kille i Varanasi som rekommenderade stället, så vi tänkte varför inte, och det blev ju bra! I Chitwan strosade vi runt och kollade på naturen, var på jeepsafari i djungeln, badade med elefanter och åkte i världens minsta träbåt i en flod och fick se vilda krokodiler. Ja lite rädda blev vi när guiden sa till Simon att hålla handen långt upp från vattnet.... Under safarin såg vi bland annat: Noshörningar, krokodiler, bisonoxe, björn och jätte fina fåglar. Sedan fortsatte vi våran färd mot Pokhara där vi för första gången på fyra månaders resa behöver en tröja på kvällen, LYCKA! Här ser vi fram emot grym trekking, så i övermorgon ger vi oss ut på en tredagars tur, där vi kommer gå från by till by och övernatta i små träkojor. Efter nästan en vecka i Nepal är vi redan förälskade i landet. Natur och landskap är fantastiskt, allt är så grönt och fint. Och det är lugnt och framförallt tyst, vilket är väldigt skönt efter ett väldigt högdjudt och stressigt Indien. Vi hoppas ni där hemma har det lika bra som oss! Saknar er alla där hemma väldigt mycket! Kram från oss