onewayticketasia.blogg.se

Men en enkelbiljett i våra händer beger vi oss till Asien och vårat hittills största äventyr. Följ oss vettja :)

Langkawi

Kategori: Allmänt

Heeeej!

Sist vi skrev var vi på väg till ön Langkawi, så efter 10h resande + en timmas färja var vi äntligen framme. Stekande värme klockan tolv på dagen och det var bara att sätta igång att leta boende, som var lättare sagt än gjort. Vi tajmade det så perfekt med det kinesika nyåret så att alla hotell och gesthouse var bokade, och då menar jag ALLA! Efter en timmes letande blev väskorna alldeles för tunga så jag passade gladeligen väskorna medans Simon gick in på nästan varje hotell och gesthouse på hela området som vi befann oss på, utan resultat. När vi frågade några taxichaufförer om de kunde ta oss till något annat område så sa de hade det inte var någon mening, skulle vi hitta boende så var det här. Jaha.... Lyckligtvis kom det då en kille som såg våra utmattade ansikten och sa att han hade två sängar i ett dorm rum på ett ganska nybygt gesthouse, de två sista sängarna på hela ön ;)
Efter två dagar bytte vi till ett privat rum, då det kostade lika mycket som två sängar i dorm rummet. Och sedan dess har vi varit kvar på ön och samma gesthouse. Vi hittade våran lilla paradis ö.
Rummen är asbilliga, vi bor perfekt på världens mysigaste ställe där vi träffat mycket trevliga människor, vi kan äta mat för ca 15kr tillsammans och ölen kostar 3kr! Så varför inte stanna när vi trvis :)

Under dagarna har vi bara tagit det lugnt. Njutit, ja, det har vi verkligen gjort! Jag och Simon hyrde även en moped i två dagar och hann med att se alla sevärdheter vi ville se på ön. Och för någon dag sedan så hyrde vi en bil med ett tyskt par som bor på samma guesthuse. Vi åkte till ett vattenfall och badade, sendan åkte vi till en jätte fin strand och även där tog vi ett dopp och sendan avslutade vi med att åka till nattmarknaden då vi hade bil. Rätt val, då vi gick runt som små barn, exalterade över all mat och alla godsaker som man kunde välja mellan. Vi gick runt och bara åt & smakde på allt vi tyckte såg gott ut och det blev en he del. Vi kunde nog alla rullat hem ;)
Igår så var vi och en svensk kille ifrån guesthouset ute på "island hopping". Vi var ute i några timmar och var till tre olika öar. Det var en jätte mysig tur men kanske lite för mycket turister för våran smak! Vi har blivit lite bortskäma med det där.. Så den 25 lämnar vi denna härliga ö och tar oss med hjälp av en färja över till Thailand :)

Finaste <3

Vårt boende under två veckor! Känns som vi på bor på landet, hur mysigt som helst :)

Svårt att vara snyggare..

Vi var på en fruktfarm ;P

Fick te från utsiktstornet vi tog oss upp till :)

Såhär spenderas många av våra kvällar!

Här har vi Martin och Julie, de tyska paret som vi hyrde bil tillsammans med!

Badade i sötvatten vid vattenfallet.

Hoppas att allt är bra med er där hemma!

Puss på er!

Malaysia

Kategori: Allmänt

Heej!!

Det var ett tag sen sist och det har att hänt en del :) Vi har tagit oss till Malasiya, där vi började med 3 nätter i huvudstaden, Kuala Lumpur.  Jätte fin stad och vi bodde väldigt centralt så vi kunde gå till de flesta ställena. Framförallt hade vi nära till de största shoppinggatorna vilket vi verkligen tog till vara på.  En aning svårt att hålla i pengarna i den staden, eftersom  shoppingen var grym och hur billigt som helst! Så vi införskaffade oss lite nya kläder och jag har i alla fall bestämt att vi måste mellanlanda här innan vi åker hem ;) Mamma, vi skulle kunna spendera alldeles för mycket här du och jag!

Vi hann även med att gå på ett zoo, där fick vi se det mesta;  tigrar, lejon, elefanter, giraffer, krokodiler och ormar är bara några av djuren! Men som med de flesta zoo utomlands är de inte så fräscha och man tycker mest synd om djuren tyvärr.

När vi var klara med all shopping och alla sevärdheter som vi ville se så bestämde vi oss för att ta oss öster ut, Kuantan närmare bestämt. Detta var inte vårat bästa beslut, då det fortfarande är monsun och lågsäsong. Men vi testade i alla fall på två olika byar längst kusten; den första byn bad vi taxichauffören välja åt oss och vi hamna i en turistby för lokalbefolkningen där engelskan inte var jättebra.. Stranden var inte så fin och ingen sol så det blev bara en natt. Vi valde att fortsätta längre upp i landet längst kusten. Vi hamnade i en väldigt mysig liten by, bodde i små stugor, men på grund av att det var lågsäsong var nästan allting stängt. Men eftersom det var så billigt att bo där, och för att det var dags att tvätta lite kläder bodde vi i alla fall där två nätter. Så när inte östkusten levererade som vi hoppades på så fick vi flytta på oss, och valet blev nationalparken Teman Negara som ligger mitt i Malasiya. Resan skulle ta närmare fyra timmar, buss och taxi + en båttur ut till parken. Men vi stötte på en kille vars familj skulle åka hem och de bodde åt samma håll och erbjöd oss skjuts, så varför inte :) Världens snällaste familj, vi fick se hur de bodde och det slutade med att vi spenderade en natt med dem i en jätte mysig liten by. De bjöd på jätte god mat, skjutsade runt oss på mopeder för att visa oss byn. De kunde knappt någon engelska men roligt hade vi! Med lite teckenspråk och ”dagisengelska” så gick det ganska bra ändå. Dagen efter så skjutsade de oss ända fram till nationalparken så vi slapp att ta båten! Underbara människor.

Väl framme hittade vi bonde, sen bar det iväg på en liten trekk. Det var en sträcka på sammanlagt 3km, och efter halva vägen kunde man gå 200 meter på hängbroar,(världens smalaste hängbroar enligt mig), 20 meter upp i luften. Varje hängbro var 20 meter som avslutades med en träplatå. På den tredje platån var det en orm som ville hålla mig sällskap, vilket jag märkte när den slingrade sig längs mitt ben!!!!! Att jag inte dog! Fanns ingenstans att springa, så jag intog frysläget tills den slingrats sig ner, JISSSES! Dagen efter fick vi även veta att den var giftig.. SKRÄLL!
 Ja vi har sett många konstiga och äckliga djur här; bin som är tre gånger större än hemma och likaså skalbaggar, stora ödlor och i natt fick vi jaga monsterkackerlacka med vingar (7cm)! Jag kan lova att det var en utmaning innan vi fick ut den, så inga tända lampor förr oss när det har blivit mörkt ute för de groteska monsterna söker ju sig till ljus och våra fönster är inte helt täckta..

Dag två i nationalparken tog vi oss runt på en sträcka på ca 7km, det blev mycket klättring på den turen så vi var båda ganska halvdöda efter dentrekken + att värmen var olidlig den dagen såklart.. men vi kom runt och hurtiga var vi iallafall ;)

Idag fortsätter vår färd till den västra sidan för hopp om lite bättre väder. Efter att ha åkt nästan 4h buss, är vi nu fast i liten stad tills 11 ikvall innan en 9h buss resa ska ta oss vidare till ön Langkawi! Familjen vi bodde hos rekommenderade oss om denna ön och det som vi har läst om den så verkar det vara en ö där vi i alla fall inte kommer bli rastlösa. Från denna ö kommer vi sen att ta oss vidare till Thailand via en färja på ca 1h, som då blir vårt femte land! :) Som sagt har vi det hur bra som helst, njuter av allt vi kan och gör det vi känner för. ”Carpe Diem” är nog lite av vårt motto och jag älskar det :)

Hoppas att allt är bra med er där hemma, tänker på er hela tiden!

Här kommer massa bilder också!

KL och shopping!

Som sagt.. :D

Chinatown i KL

Zoo stod på schemat en dag!

Några av alla djur som vi såg!

En efterlängtad cider i KL!

Mitt <3

Cherating, en av städerna som vi var på längst östkusten!

Jätte god mat på en av två matställen i denna lilla stad ;)

Vi tog oss runt på moppe i den lilla staden där vi övernattade hos världens mysigaste familj som ni kan se nedanför :)
De var så snälla och skjutasde oss ända fram!

Vi fick testa våra nyinköpta skor för första gången :)

Laddade för regnskogen

Inte lätt att se denna bland löven :P

Värt det när vi väl nådde toppen :)

Denna bild på världens största och konstigaste milkshake får avsluta detta långa inlägg!