onewayticketasia.blogg.se

Men en enkelbiljett i våra händer beger vi oss till Asien och vårat hittills största äventyr. Följ oss vettja :)

Paradise!

Kategori: Allmänt

Hej allihopa!

Det var det ett tag sen vi skrev, eftersom vi rört på oss väldigt mycket och har haft fullt upp sen senast! Nu har vi tagit oss till Filippinerna, där vi mötte upp Fredrique och Stefan 😃 Så nu väntas tre veckor semester med dem vilket ska bli jätte kul!

Men vi backar tilbaka lite; I Thailand tog vi oss till Koh tao efter några dagar i Phuket. Där vi hyrde moped en dag, snorklade en annan och lyxade faktiskt till det med pool på ett av våra boenden. Så en hel dag utnyttjade vi poolen till fullo, vilket var helt underbart! Vårat första pooldopp under denna resa 😊 Sista stoppet innan Filippinerna blev Bangkok. De två dagarna bestod av nästan enbart shopping, så ett paket var blev hemskickat till Sverige. Sevärdheter får vi ta nästa gång vi kommer till Bangkok 😉

Några kronor fattigare flög vi till Manila för att möta upp Freddy och Stefan, där vi tog första bästa planet mot Pawalan. De första dagarna gick fort och vi hann med mycket. Vi hyrde en privat minibuss för att ta oss fram så fort som möjligt och vårt första stopp blev ett av de sju naturunderverken - Puerto Princessa Underground River. Efter det fortsatte vi norrut, så långt norrut man kunde ta sig faktiskt, till El Nido. Efter sex timmar på världens sämsta och buckligast väg var vi äntligen framme!
Under våra dagar i El Nido snorklade vi , den bästa snorklingen hittills, paddlade runt till olika öar för att hitta fina och privata stränder, solat & badat och, ja, bara njutit 😊 Två av våra kvällar kollade vi på boxning och vi tajmade det ganska bra då vi kom under en av deras festivaler. Vi var de enda vita på den boxningen såklart! Men det var faktiskt roligt och tro det eller ej så var det inte bara Simon och Stefan som tyckte det 😊

Nu har våran resa fortsatt mot den sydöstra delen av Filippinerna. Vi tog flyget till staden Cebu och därifrån tog vi båten till ön Bohol. Under en dag tog en kille med oss på en rundtur där vi fick se allt vi ville se. En av sevärdheterna var Chocolate Hills, över 1200 kullar i gröna och bruna skiftningar. Favoriten var dock att se världens sötaste minsta apa med de största ögonen som finns på en sån liten varelse, tarasier! Och sen tog han oss till en paradisstrand som han själv rekommenderade för oss. Vi verkar än så länge vara de enda turisterna här vilket gör stället ännu mer fantastiskt! En jätte liten mysig by med ett fåtal restauranger, inga försäljare och det är så lugnt och skönt 😊 OCH stranden är himmelsk!
Just nu står Filippinerna väldigt bra till på listan av alla sju länder vi hittills varit i, förutom den Filippinska maten, för den har verkligen inte levererat som resten av Asien! Men de fantastiska stränderna och folket väger upp det väldigt bra 😊
Massa bra bilder kommer när vi får ett någorlunda fungerande internet.

Här blir vi kvar i fyra nätter och har planerat att fira Freddys födelsedag den 23e!

Hoppas att ni har det bra där hemma, vi saknar er!