onewayticketasia.blogg.se

Men en enkelbiljett i våra händer beger vi oss till Asien och vårat hittills största äventyr. Följ oss vettja :)

Fin besök :D

Kategori: Allmänt

Heeej på er där hemma!

Sista veckan uppe i norra Thailand gick fort och innan vi visste ordet av det var vi i Bangkok för att möta upp älskade mamma! Som jag längtat, ingen kunde varit lyckligare än jag när vi hämtade upp mamma på flygplatsen :D

Vi spenderade första dagen i Bangkok, strosade runt, åt massa god mat och jag bara njöt av att ha mamma nära igen! Upp tidigt nästa morgon för att börja resanFmot Kambodja, närmare bestämt Siem Reap. Staden förvånade oss alla, och vi möttes verkligen av en jätte härlig atmosfär och miljö. Vi kom fram ganska sent på dagen så vi åt mat och sen somnade vi fort efter det.

Nästa dag gick vi upp tidigt för att ta oss till Angkor Vat som ligger lite utanför staden. Fantastiskta, gamla stentempel! Det var helt otroligt. Tre dagar och 14 tempel senare kände vi oss ganska klara med Angkor området. Så vi tog bussen vidare mot huvudstaden Phnom Penh. Tyvärr blev Simon sjuk och var sängliggande under de två dagarna som vi hade där, så jag och mamma fick utforska staden själva. Vi strosade runt på de Fransk inspirerade gatorna och kollade på tempel och andra fina byggnader. Även hunnit med tre av alla kända marknader där. Ena dagen tog vi oss till " the killing fields" Choeung Ek - det mest kända av alla 300 dödsfält som finns i landet. Väldigt hemskt men oerhört intressant. Under inbördeskriget dödades 3 miljoner av en befolkning på 8 miljoner, sjukt vidrigt! Resten av den dagen spenderades med vår sjukling. Samma kväll valde vi att ta nattbussen till vårt nästa land, Vietnam. Första stopp blev Ho Chi Minh staden!

Här har vi nu varit i tre dagar och hunnit med en hel del, första dagen var vi ganska slitna efter bussresan så vi strosade bara runt i staden och tog det lugnt. Andra dagen tog vi med oss kartan och upptäckte alla fina sevärdheter, och lite shopping hann vi också med såklart! :)

Idag var vi uppe tidigt för att åka till de berömda Cu Chi tunnlarna, ett måste om man åker hit! Det ligger två timmar utanför staden med resan var helt klart värt de :) 26 mil långa underjordiska tunnlar som användes under kriget. Det är helt otroligt hur de har klarat av att leva i dessa, då vi knappt kunde ta oss ner i dem även fast dom blivit mer turistvändliga..

Imorgonkväll fortsätter vår resa mot Hanoi där vi hoppas på några lugna dagar och sol!

Puss på er!

LYCKA, som vi längtat!

Mina två favoriter! :)

Angkor Thom

Älskade mamma <3

Min buse!

Solnedgång vid ett av tempeln i Angkor området!